7 tips om in 2020 jouw klantenkring uit te bouwen

Wie de kracht van IT begrijpt en de beschikbare technologie op de juiste manier inzet zal misschien wel een disruptieve speler worden. IT en ICT zijn immers allesbepalend geworden in het dagelijkse zakendoen. Klanten blijven als het contact bevalt, maar zijn ook zo weer vertrokken als zij elders beter geholpen worden. Daarom zijn dit onze 7 tips om ook in 2020 jouw klantenkring te vergroten.

Tip 1: Zorg voor up-to-date klantcontact

Check nog eens even hoe het er echt voorstaat. Bijvoorbeeld door eens naar je eigen bedrijf te bellen. Ben je tevreden? Daarnaast kan het interessant zijn om je af te vragen of jouw bedrijf wel alle door klanten gewenste communicatiekanalen gebruikt.

Tip 2: Besteed aandacht aan veiligheid van informatie

Digitale veiligheid is voor veel ondernemingen een toenemende uitdaging. Klanten zullen zaken willen doen waar ze zeker weten dat hun gegevens veilig zijn. Eens? Waarschijnlijk kijk je zelf ook op die manier naar jouw leveranciers en wil je dat jouw privacy gewaarborgd is.

Tip 3: Neem je branding eens onder de loep

Hoe zit het met het imago? Dit jaar veranderden wij zelf onze website, omdat we vonden dat we ons brede pakket aan producten en diensten beter onder de aandacht moesten brengen. Daarnaast zijn er tegenwoordig genoeg digitale oplossingen om bij nieuwe klanten in beeld te komen.

Tip 4: Vergeet je eigen klanten niet

Een tevreden klant is een ambassadeur voor je bedrijf en zorgt in de meeste gevallen voor nieuwe klanten met minder salesinspanning. Doe dus geen aanname dat klanten jou wel weten te vinden, maar blijf hen informeren. Bijvoorbeeld door een e-mail nieuwsbrief.

Tip 5: Onderzoek samenwerkingen

Het is juist de technologie die nieuwe samenwerkingen makkelijker heeft gemaakt. Wellicht is 2020 wel het jaar om je aan te sluiten bij een digitaal samenwerkingsplatform, of ga je samen met klanten beter online samenwerken in Cloud omgevingen. Zo zijn wij recent een samenwerking aangegaan met ThemaTeam uit Leusden. Dit zijn zogenoemde “Usage & Adoption” specialisten die, door training en communicatie bij implementaties, onze klanten helpen om alle tools van moderne werkplekken ook daadwerkelijk te gebruiken.

Tip 6: Zet het onderwerp ‘klanttevredenheid’ bij iedereen op de agenda

Wanneer ben je zelf ontevreden over een leverancier? De tevredenheid kan bijvoorbeeld onder druk komen te staan als je plotseling foute facturen krijgt of te late leveringen. Klanttevredenheid is dus niet iets waar alleen verkoop of marketing zich mee bezig moet houden. Extra tip: Vraag aan elke manager welke plannen hij of zij heeft om de klanttevredenheid te vergroten. Je zult er zeker nieuwe klanten door krijgen.

Tip 7: Maak ruimte voor nieuwe ideeën

Deze laatste tip is vooral het besef dat je alert moet blijven en nieuwe ideeën zou moeten omarmen. Want door technologie kunnen businessmodellen plotseling veranderen.

Geïnspireerd geraakt?

Als er tips zijn die extra aandacht nodig hebben, dan delen we graag onze kennis en ervaringen. Ze hebben namelijk allemaal te maken met IT, ICT en ondernemerschap.

Rob Berendse – Algemeen directeur – Tel: 033 – 457 3355 of e-mail: r.berendse@teldacom.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *